Surikatens Årsbästalista ’08

Tajt årsbästalista surikaten

Så var det dags för dag 1 av TAjTs årsbästalistor. Idag är det Surikaten som bjuder på sitt 2008. Ett 2008 som innehöll så otroligt många tajta spår att det vissa stunder kändes omöjligt att plocka ut endast tio stycken.
Hur gör man en årsbästalista över ett år så tajt som 2008? Efter ett stort antal timmar av nostalgi över årets elektroniska musikskörd så har jag till slut nått fram.
Jag har tagit fram de tio spår som jag tycker har framkallat störst känslor och största viljan att dansa under 2008. Anledningen till detta är för att jag tycker att dessa två faktorer är bland det viktigaste för ett riktigt riktigt tajt spår.
Listan innehåller allt från synthpop till techhouse och geografiskt färdas vi från Sverige via Frankrike till Australien.
Okej, här är den. Min årsbästalista 2008.

10. Booka Shade – Charlotte
Tyskarna Walter och Arno också kända som Booka Shade har med sitt album The Sun & The Neon Light med stor sannolikhet gjort ett av årets bästa album. En grym konsert på Way Out West på den efterföljande turnén gjorde inte saken sämre. Deras fantastiska singel Charlotte innehar självklart en plats på min årsbästalista.

9. Yelle – A Cause De Garcons (Tepr Remix)
Oh Yelle! Hennes album Pop Up släpptes visserligen 2007 men det var under 2008 och med singeln A Cause De Garcons som hon fick ordentligt fotfäste. Med denna remix av hennes producent Tepr fångade låten i alla fall mig fullständigt. Låten som gjorde att till och med stela svenskar fick upp ögonen för techtonicdansen platsar utan tvekan.

8. Xinobi – BMX (Moulinex Remix)
Xinobi remixad av polaren Moulinex. Blir det en fet låt? Ja det blir det! Och det blir en självklar plats på min årsbästalista.

7. Eric Prydz – Pjanoo
Det kändes svårt att välja vilken av extremt produktiva Eric Prydz låtar som skulle hamna på denna årsbästalista. Till slut kändes ändå Pjanoo som det rätta valet. En underbart enkel låt.

6. The Bloody Beetroots – We are from Venice (La Serenissima)
Ni som följt TAjT-bloggen under hösten kan knappast ha missat att denna italienska duo står högt i kurs hos mig. Att inte inkludera The Bloody Beetroots vore därför närmast tjänstefel. Det är få låtar under 2008 som har kunnat uppvisa den hitpotential som We are from Venice med sina fantastiska uppbyggnader och peakar.

5. Cut Copy – Hearts on fire (Joakim remix)
Enligt min mening kan ingen årsbästalista av rang låta bli att plocka med Cut Copy. Efter att erövrat sitt hemland Australien känns det som att inget har kunnat stoppa dem. Hearts on fire var det första jag hörde av gruppen och låten har egentligen bara växt för varje gång. När den sedan remixades av Joakim var det svårt att tänka sig att låten skulle kunna bli bättre. Men där hade jag fel. En underbar låt blev än mer underbar.

4. Sébastien Léger – Talisman
Årets bästa producent när det gäller att matcha kvalitet med kvantitet är enligt mig, Sébastien Léger. Genom förra årets album Planets visade utan tvekan Léger detta. Fortsätter man sedan igenom de 113 släpp på Beatport som Léger finns med på så är det svårt att hitta några mörka fläckar. Så i augusti kom EPn Bambou/Talisman. Första gången jag hörde Talisman satt jag på ett tåg. Känslan var ett ren glädje. Detta är ett obeskrivligt tajt spår.

3. Deadmau5 – Brazil (Second Edit)
Joel Zimmerman a k a Deadmau5 kan göra progressiv house. Han inte bara kan, han bemästrar det. På Beatport tog han hem priserna årets producent, årets electro/houseakt och årets progressive houseakt. Hans singel Not Exactly blev dessutom årets singel. Spåret Brazil som tar sig in på tredjeplatsen på min årsbästalista är från albumet Random Album Title som släpptes under tidig höst. Brazil går att lyssna på i princip när som helst. Det kan bara en av årets bästa låtar lyckas med.

2. Tocadisco – Morumbi (Popof Remix)
På plats två hamnar årets bästa remix. Franska producenten Popof har fullständigt kört över mig med denna remix på Tocadiscos låt Morumbi. Få låtar har under året förvånat mig så mycket som denna. Förvånat mig genom att ständigt bli bättre för varje gång jag lyssnat på den. Den blir fetare och fetare och rysningarna är inte långt borta. Med många nya släpp finns det dessutom all anledning att hålla väldigt bra koll på Popof även under 2009.

1. Danger – 13h12
Det känns ju helt galet att utse årets absolut bästa spår. Det går ju inte riktigt. Efter ett helt otroligt explosionsartat år känns det dock helt rätt att franska Danger faktiskt är den som innehar förstaplatsen på min årsbästalista. Han gör det med ett spår som är svårt att beskriva. Jag kan säga så mycket som att jag fortfarande inte har hört låten live utan att få gåshud. 13h12 är ett så fruktansvärt tajt spår. Alla Ed Bangerartister tillsammans är inte i närheten, Danger är kung av indiedance.

GOTT TAjT ÅR!
Missa inte kommande årbästalistor: 29/12 Hajen, 30/12 Floffy och 31/12 Thobbe.

3 svar to “Surikatens Årsbästalista ’08”

  1. serge Santiago released an edit of la serenissima this week… its pretty cool! http://feelmybicep.wordpress.com/2009/04/11/rondo-veneziano-la-serenissima/

Kommentera

