Thobbes Årsbästalista 2008

tajt-arsbastalista-thobbe
Ja så var det dags för den sista årsbästalistan från TAjT. 2008 har varit ett fantastiskt år. Jag har gjort extremt mycket kul, flyttat till Berlin och också lyssnat på väldigt mycket bra musik. Så håll till godo här har ni min lista på 2008 års bästa låtar inom elektronisk dansmusik. Ska nämnas att alla låtar inte har släppts 2008 men upptäckts av mig 2008.

10. Friendly Fires – Paris (Aeroplane Remix)
Belgiska Aeroplane har remixat engelska Freindly Fires i denna fantastiska Discodanslåt. Det är så vackert och så svängigt och jag tror att 2009 kommer vara stora genombrottsåret för Aeroplane som jag tror gör helt rätt musik. Det är liksom lagom lång tid som discon har varit död nu. Nu är det dags att låta den leva igen. Länge leve discon!

9. Hug – Tiny Stars
Jag minns när jag i Januari hörde den är låten första gången. Jag tror jag diskade och jag stannade helt upp och var tvungen att höja och bara stå och njuta. Och jag gör det fortfarande. Så minimalistiskt, så vackert och även lite annorlunda. Jag gillar det att den inte är så fantastiskt välproducerad som alla techno ska vara. Så höj och njut!

8. Style Of Eye – Girls
Svenske Style Of Eye har gjort ett av 2008 bästa technoalbum, Duck, Cover And Hold. Eller är det house? Eller electrohouse? Ja hursom så är det eget och genreöverskridande och det är det jag gillar med Style of Eyes musik. Girls är fantastiskt vacker och mäktig och har en självklar plats på min lista. Och förresten. Style Of Eye kommer såklart til Arvikafestivalen 2009. Och förresten igen. Han är nominerad till både P3 Guld och Grammis för bästa dans!

7. Thomas Schwartz – Jupiter Calling
Italienaren med det tyska namnet har gjort mången fantastisk musik under 2008. Jupiter Calling är bara en av många fantastiska tech house dängor kommen ur denne italienare. Någon kanske känner igen grejen? Planet-tema och vacker tech house? En viss fransman har gjort det förr men Thomas gör det minst lika bra

6. When Saints Go Machine Ft. Siriusmo
Siriusmo får nog stå för den mest innovativa och egna elektoniska musiken 2008. Det är lite knepigt emellanåt men mestadels vackert, svängigt och dängigt. Tilsammans med danskarna med det långa namnet har han gjort den fantastiska låten Pale. Om jag skulle ha en lista med låtar med snyggast sång så skulle den här vinna. Lätt.

5. Boris Brejcha – Schlafenzug
Så vackert, så svängigt. så jäkla bra. Sätt dig ner, blunda, lyssna på hög volym i bra högtalare och dröm sedan bort att du sitter på ett tyskt nattåg som tar dig från stad till stad. Unga Boris Brejcha kommer bara att spruta ut techno framöver tror jag. Han kommer bli en legend.

4. Gur Boratto – Mr. Decay
Mr Decay och hela albumet Cromophobia var något av det bästa jag upptäckte under 2008. Basljudet och slingan i denna låt är helt underbar. Det rekomenderas mycket, mycket att ni införskaffar hela albumet!

3. Axel Bartsch – Am Mauerpark
Så nu till top 3. Axel Bartsch upptäckte jag första gången i en bil på väg ned till Zürich. Jag åkte dit tillsammans med min gode vän Johan och vi lyssnade med split så vi hörde samma musik. När Am Maurpark kom på och vi båda hörde den för fösta gången satt vi båda två och bara gapade. Det var längesen vi hade hört något så välproducerat och vackert som Axel Bartsch.

2. Özgur Can – The Distance (David West Remix)
Det var inte så längesen jag postade denna låten på TAjT men ändå så ska den vara med på min lista. Hörde den första gången i en bil denna också. Jag minns hur fruktansvärt frustrerande det var att inte kunna dansa i bilen. Jag vill inget annat än att hoppa och dansa så mycket jag orkade men bilens trånga utrymme tillät inte det. Ja mer än så behöver jag kanske inte säga. Dretsvängigt helt enkelt.

1. Jona – Take Five
Jona kniper förstaplatsen men denna helt otroliga låt. Take five är femtakt över fyrtakt på ett magiskt vis. Ingen har 2008 kunnat överträffa detta fantastiska och genialiska stycke techno!

GOTT TAjT ÅR!

5 svar to “Thobbes Årsbästalista 2008”

  1. Fantastisk förstaplats!

  2. LOVE THIS BLOG A LOT!
    HELLO FROM CANADA!

  3. […] good danishness This is not the first time we covered the danish band When Saints Go Machine here at TAjT. But we have all the reasons to […]

Kommentera

