Elis Week – Kerl

Tajt Affish 6-2 -09 Kerl

På fredag är det vårpremiär på Klubb TAjT. Lite försenat drar vi nu igång Elis Week! Först ut är Kerl och istället för att vi ska skriva massa om honom så styrde vi upp en kort intervju där han får berätta själv.

Hur har du hamnat där du är idag? Ge oss lite insyn i Kerls liv.
– Jag började få intresse för elektronisk dansmusik och DJande redan under unga år då jag ofta DJade på klassfesterna på mellanstadiet. Senare när jag började gymnasiet och jag gick musikestet, träffade jag Johan Hagen och Martin Lindahl som jag kunde dela mitt intresse för elektronisk musik med. Under 2006 började jag och Johan att DJa mer frekvent. Under gymnasietiden kom jag även i kontakt med Galaxen och Arvikafestivalen och började 2007 som bokare för Arvikafestivalens dansscen Orion. Efter den fina gymnasietiden så började jag Galaxens egna utbildning som då hette Opus 1600 men idag heter Galaxen Creative. Där fick jag göra massa roligt och startade under våren 2008 Elis. Efter ett år på Opus så blev det praktik i technomekkat Berlin på ett webföretag som heter SoundCloud. Efter ungefär halva praktikperioden hoppade jag dock av och flyttade till Stockholm där jag nu bor och praktiserar på Sounds Good Department som är en del av Superpeople.

kerl-och-hagen-som-djur

Ok nu vet vi nästan allt om Kerl men inget om din musik. Berätta!
– Jag har på senaste tiden blivit väldigt inspirerad av techno med mer riktiga instrument. Allt från att det är saxofoner eller klarinetter till att det är bongotrummor eller piano. Lite mer ”earthty” kan man kanske också säga. It’s Earthy Techno!
kerl-och-hagen-pa-das-boot
På fredag står du på scenen tillsammans med resten av Elis. Hur har du laddat upp?
– Lyssnat på en hel massa musik. Och ska införskaffa ännu mer och lyssna in. Känslan av att lyssna på en låt som man gillar och veta att man kommer spela den för massa folk i ett stort högtalarsystem är väldigt upplyftande och sporrande. Sen så kan jag säga att det förhoppningsvis kommer någon sorts överaskning av det ”Earthy” slaget under kvällen.

kerl-i-zurich

Vad kan vi förvänta oss av Elis på Klubb TAjT?
– Det kommer bli uppvisning av fem stycken väldigt duktiga artister som länge har känt varandra och som verkligen älskar och andas elektronisk dansmusik. Jag tror att tillsammans med en jäkligt cool lokal så kommer det bli något som sannerligen är något utöver det vanliga. Om jag ska beskriva känslan så är det just känslan av att göra det man älskar tillsammans med goda vänner som är något fantastiskt. Det är spännande och extremt, extremt kul. Vi har bara gjort det en gång förut och då tidigt på kvällen (Arvikafestivalen 2008 reds. anm.). Nu ska det bli mycket intressant att få göra det när folk är lite mer danssugna!

Som avslutning, ge oss din fem tajtaste spår just nu.
– Utan inbördes ordning:
Zoo Brazil – Kidz
Marc Romboy – Sonora
Butch – Amelie
DJ Remy & Roland Klinkenberg – Defrosted
Sebo K – Diva

Tack Kerl och lycka till på fredag.


Ni som har hört Kerl stå bakom skivspelarna vet att det är fest hela vägen. För er som inte hört det bjuder vi här på Kerls January Mix. Bered er på 56 minuter fantastisk techno.
Kerl – January Mix

Kommentera

